De 4 oorzaken van pijn in je knie
24 oktober 2022 

De 4 oorzaken van pijn in je knie

Als je kniepijn hebt ben je niet de enige. Voorste kniepijn komt veel voor.  Met een prevalentie van 25% is dit de meest gerapporteerde knieklacht.(1)  en 1.5% tot 7.3% van alle mensen die medische hulp zoeken heeft patellofemorale klachten.(2)  Echter ervaart momenteel meer dan 50% van de patiënten met deze klacht een onbevredigend resultaat ondanks fysiotherapie. (3,6) Ook komen de symptomen bij 70-90% van de patiënten terug (4). Dit zijn geen geruststellende cijfers. De reden dat de klacht bij 50% van de mensen niet opgelost wordt en bij een grote groep weer terug komt is dat voorste kniepijn vaak te algemeen wordt behandeld. Verzwakte bovenbeenspieren wordt algemeen gezien als de voornaamste oorzaak en het versterken van de bovenbeenspieren wordt vaak als primaire therapie toegepast. Dit terwijl er minimaal nog 3 andere subcategorieën te onderscheiden zijn.(5) De eerste categorie is al genoemd. Hieronder zal ik de 4 categorieën bespreken 


1: Zwakke bovenbeen en heupspieren kunnen kniepijn veroorzaken 

Dit betreft zwakte van de bovenbeenspieren en heupspieren. Zo kunnen zwakke bovenbeenspieren te weinig controle uitoefenen over de drukverdeling van de knieschijf. Zoals we al weten uit mijn vorige blog over de mythe van de zwakke bovenbeenspieren kan het ook aan liggen dat de bovenbeenspieren worden geremd vanuit een stoornis in de lage rug. Zwakke heupspieren zorgen vaak voor kneeing in (de knie valt naar binnen) en hierdoor een overbelasting van het kniegewricht. 

2: Een verminderde stabiliteit kan pijn in je knie veroorzaken

Soms kunnen de spieren nog zo sterk zijn maar is de aansturing/coördinatie beroerd. Dit kan ook knieklachten geven. De basis van goede kracht is de aansturing. Verminderde stabiliteit kan uit verschillende gewrichten komen. Soms is de controle over de enkel heel matig en geeft dit piekbelasting op de knie. Ik zie ook vaak een verminderde controle over de heup en vanuit de core. 

3: Over- of onderbelasting kan leiden tot pijn in jouw knie

De aanpassingstijd van bot, spier en ligamenten op nieuwe belasting bedraagt maar liefst 20 weken. Maar de aanpassingstijd van kraakbeen en pezen bedraagt meer dan 120 weken! (figuur 1 ) Te snelle opbouw in belasting kan dus zorgen voor overbelasting van het knie(schijf)gewricht. Ik zie dit vaak bij mijn sportieve patiënten en topsporters. De ene dag bootcamp, de volgende dag kickboksen en de dag erna hardlopen. Te kort herstel en een niet goed opgebouwd trainingsschema zorgen voor overbelasting en hierdoor knieschijfpijn (figuur 2) In het ergste geval zie ik ook patienten die dit jarenlang hebben vol gehouden en hiermee blijvende kraakbeenslijtage hebben opgelopen. Deze patiënten bevinden zich eerst nog in de zone van suprafysiologische overbelasting maar gaan dan helaas over naar de zone van structurele schade. (figuur 3) Aan de andere kant zie ik ook mensen met knieschijfpijn die niet sporten maar klachten hebben in het dagelijks leven bij hurken en traplopen. Heel vaak hebben deze mensen een zittend beroep. Hierdoor wordt de knie structureel onderbelast en gaat de knie al pijn doen bij lichte activiteiten doordat de belastbaarheid van de knie is afgenomen. Door onze zittende leefstijl zie ik deze oorzaak van kniepijn veel vaker.

4) Hyper- of hypomobiliteit kan zorgen voor kniepijn

Veel van mijn patiënten zijn hypermobiel. Veel jonge vrouwen hebben hier last van. Dit betekent dat ze een bovengemiddeld grote mobiliteit hebben in meerdere gewrichten. Hierdoor is het voor de spieren moeilijker om deze gewrichten te stabiliseren. Dit leidt vaak tot overbelasting van de knie omdat de spieren dit niet lang genoeg volhouden. Vaak zijn het de tonische (houdings) spieren die zijn verzwakt en het niet lang genoeg volhouden. Aan de andere kant kan juist hypomobliteit (stijfheid) ook een factor zijn. Hierbij zijn de bovenbeenspieren zo stijf dat dit zorgt voor een continue overdruk op de knieschijf. De knieschijf heeft dan te weinig rust en wordt dan pijnlijk. Ook stijve hamstrings en kuitspieren kunnen een rol spelen.

Je kan begrijpen dat de therapie voor elke categorie essentieel anders zou moeten zijn. Spierkrachtoefeningen geven aan sporters in de overbelastingscategorie vallen geeft vaak nog meer klachten en dit zal ook het geval zijn bij sporters die te stijf zijn. Naast deze 4 hoofdcategorieën zijn er nog legio andere factoren die een rol spelen. Denk hierbij aan bewegingsangst, passieve coping, stress, sensitisatie, referred pain vanuit de rug en een gebrek aan kennis over pijn en belasting. 

Bij de kniepijnvrij methode wordt er specifiek gekeken in welke categorie je valt en welke oorzaak het meest evident is. 

Bekijk hier de programma's van Kniepijnvrij en zet de eerste stap naar de oplossing van jouw kniepijn!

Gebruikte referenties:

  1. 1: Glaviano NR, Kew M, Hart JM, Saliba S. Demographic and epidemiological trends in patellofemoral pain. Int J Sports Phys Ther. 2015

  2. 2: Callaghan MJ, Selfe J. Has the incidence or prevalence of patellofemoral pain in the general population in the United Kingdom been properly evaluated? Phys Ther Sport. 2007

  3. 3: Lankhorst NE, van Middelkoop M, Crossley KM, et al. Factors that predict a poor outcome 5–8 years after the diagnosis of patellofemoral pain: a multicentre observational analysis. Br J Sports Med. 2016

  4. 4: Stathopulu E, Baildam E. Anterior knee pain: a long-term follow-up. Rheumatology (Oxford). 2003

  5. 5: Patellofemoral Pain .Clinical Practice Guidelines Linked to the International Classification of Functioning, Disability and Health From the Academy of Orthopaedic Physical Therapy of the American Physical Therapy Association J Orthop Sports Phys Ther. 2019

  6. 6: Collins NJ, Bierma-Zeinstra SM, Crossley KM, van Linschoten RL, Vicen- zino B, van Middelkoop M. Prognostic factors for patellofemoral pain: a multicentre observational analysis. Br J Sports Med. 2013

Over de schrijver
Kniepijn is een hardnekkige en vervelende klacht. Veel van mijn patiënten lopen al jaren met deze klacht rond als ze bij mij aankloppen. Mensen die last hebben van pijn in de knie ervaren forse beperkingen in hun dagelijks leven en sport, verlies van kwaliteit van leven, toename van bewegingsangst, psychische klachten en ook maken zich vaak zorgen of een toekomst zonder pijn in de knie wel mogelijk is.. Helaas onnodig. Want de oplossing is simpel en effectief. “In mijn carrière heb ik te vaak teleurgestelde en gedesillusioneerde mensen in mijn spreekkamer gehad die gefrustreerd vertelden dat ze ondanks vele maanden en soms zelfs jarenlang pijnlijke oefeningen doen bij hun fysiotherapeut nog steeds pijn in hun knie hadden. Ik voelde het als mijn missie om deze mensen te helpen bij het oplossen van hun knieklacht. En die missie heeft zich na vele jaren studeren, onderzoek en talloze behandelingen doen uiteindelijk geresulteerd in deze online methode’s voor pijn in jouw knie! Ik geloof in heldere uitleg om het inzicht in je klacht te vergroten, doelen te stellen en progressief je belastbaarheid vergroten middels wetenschappelijk bewezen oefeningen. Geen honderden verschillende oefeningen, maar slechts een paar effectieve oefeningen die je progressief verzwaard zijn de sleutel tot succes. In de online programma’s van Kniepijnvrij® krijg je de routekaart naar een Kniepijnvrij leven. Op eigen kracht. Ik vind dat iedereen met knieklachten toegang moet hebben tot de beste en meest betaalbare zorg. Daarom heb ik er alles aan gedaan om zo compleet mogelijk programma’s te maken die je letterlijk kan volgen. En dat kan je heel goed zelf als je maar weet hoe je dit moet doen. De online programma’s van Kniepijnvrij® leren jou hoe je dit op eigen kracht kan. Maar moet je dan alles alleen doen? Nee. Als je meer hulp nodig hebt ben je altijd welkom bij mij in de praktijk. Dan help ik je samen verder!"
Reactie plaatsen