Het patellofemoraal pijnsyndroom en
het overbeschermende pijnsysteem

Het patellofemoraal pijnsyndroom en het overbeschermende pijnsysteem

Knieschijfpijn | patellofemoraal pijnsyndroom

Knieschijfpijn, voorste kniepijn, anterior knee pain, patellofemorale pijn of het patellofemoraal pijnsyndroom. Allemaal diagnoses die dezelfde klacht omschrijven: pijn aan de voorzijde van jouw knie. De pijn in de knie wordt het sterkst ervaren bij traplopen, fietsen, hurken, en zitten met gebogen knieën. Sporten lukt vaak ook niet meer. Deze pijn kan erg vervelend zijn en zelfs jouw dagelijks leven negatief beïnvloeden. Een kloppende diagnose is essentieel voor een goed herstel. Twijfel je over de diagnose van jouw knie? Doe dan de online test en krijg binnen 30 min antwoord van Stijn

Waarschijnlijk ben je voor je kniepijn al bij verschillende hulpverleners geweest zonder succes. De dokter geeft aan dat je rust moet nemen, of dat het bij de leeftijd hoort als je jong bent. De fysiotherapeut heeft samen met jou middels, vaak pijnlijke, oefeningen proberen de bovenbeenspieren te versterken. Of je bent al bij een orthopedisch chirurg geweest. Helaas kon deze waarschijnlijk niks voor jou betekenen. Soms wil de chirurg middels een operatie wel kijken of hij de kniepijn kan oplossen. In veel gevallen is dit niet succesvol gebleken omdat er geen beschadiging van de knie werd gevonden. De reden dat het niet gelukt is om van je klacht af te komen is dat jouw hulpverleners vaak te mechanisch kijken en daarmee vergeten het “systeem” te behandelen. Dat is ook de reden waarom de Kniepijnvrij® Methode zo goed werkt. Het is een totaal andere aanpak die alle facetten van uw knieklacht mee neemt in de behandeling namelijk dat er eerst gestart wordt met het creëren van de mentale en fysieke voorwaarden zodat de oefeningen die jouw heupspieren en bovenbeenspieren versterken veel beter werken! En dat alles middels een gedoseerde opbouw van de belasting op basis van de meest recente wetenschappelijke inzichten!

Ik kan weer crossfitten!

“Na 3 jaar lang pijnlijke oefeningen gedaan te hebben bij de fysiotherapeut heeft Kniepijnvrij ervoor gezorgd dat mijn knie snel weer goed voelt! Zonder pijnlijke oefeningen!”


Selena - crossfitster
Ik ben kniepijnvrij!

“Na 5 jaar verschillende onderzoeken en behandelingen gehad bij verschillende artsen, fysiotherapeuten en manueel therapeuten ben ik eindelijk af van de pijn in mijn knie. Na acht weken was ik zo goed als pijnvrij en ben ik Stijn en zijn Kniepijnvrij Methode heel dankbaar!”

Eva - fitness
Ik kan weer mijn werk uitvoeren!

Mijn chronische jumpers knee ging maar niet over. Door Kniepijnvrij kan mijn knie inmiddels de zwaarste belasting weer aan! Heel erg bedankt Stijn dat je mij met Kniepijnvrij van de vreselijke pijn af hebt kunnen helpen!

Max - Professioneel skiër

Veel patiënten geven aan dat ze liever hebben dat er iets beschadigd is dan dat ze deze klacht hebben, want dan kan er wat aan gedaan worden en dan weet je ongeveer ook hoe lang het duurt. Het patellofemoraal pijnsyndroom is een aspecifieke klacht. Dat betekent dat er geen relatie is tussen de vervelende pijn in de knie en een beschadiging van de knie. Hierdoor voelen veel patiënten met het patellofemoraal pijnsyndroom zich onbegrepen. Je hebt toch pijn en hoe kan het dan dat er niks te zien is! Ik draai het liever om. Dat er niks te zien is wil niet zeggen dat je geen pijn kan hebben! Maar dat hoeft niet zo te blijven! Het goede nieuws is dat er wel wat aan gedaan kan worden en wel middels de Kniepijnvrij® Methode. Je zult merken dat jouw knie al snel minder pijn doet en dat je je knie steeds beter en zwaarder kan belasten. 

Disfunctionele pijn

Om te begrijpen waarom je pijn hebt in je knie is het belangrijk om de functie van pijn te begrijpen.
Pijn is natuurlijk ontzettend vervelend, en we zouden het liever niet hebben in ons leven.
Echter als wij als mensen geen pijn zouden kunnen ervaren, zouden we niet lang leven.

Pijn is namelijk van evolutionair belang. Pijn waarschuwt ons voor dreigend gevaar op schade aan het lichaam of zorgt ervoor dat we rust nemen om opgelopen schade te laten herstellen. Een voorbeeld van zo’n waarschuwing is het bekende voorbeeld van het aanraken van een hete kachel. De zenuwen registreren een hoge temperatuur en zorgen ervoor dat je actie onderneemt, namelijk het terug trekken van je hand. Zou je deze pijn niet ervaren dan loop je waarschijnlijk ernstige brandwonden op. Het pijnsignaal zorgt er ook voor dat beschadigd weefsel kan herstellen. Bijvoorbeeld als je door je enkel bent gegaan. Je enkel kan dan dik en blauw zijn. De zenuwen registreren deze zwelling en geven dit door aan het brein. Dit ervaar je als pijn met als effect dat je je enkel gaat ontzien zodat deze de tijd krijgt om te herstellen. Pijn is in deze gevallen dus functioneel.  De pijn in je knie is een voorbeeld van disfunctionele pijn. In het filmpje over neuropatische en disfunctionele pijn wordt dit goed uitgelegd.  Dit is vaak het geval als jouw knieklacht al langer dan 3-6 maanden aanwezig is. Er dreigt namelijk geen schade te ontstaan en er is ook geen schade (meer). Alleen het systeem denkt dus van wel! Bij de meeste mensen ontstaat de kniepijn geleidelijk en is er geen duidelijke oorzaak aanwezig. Maar het kan ook zijn dat het wel door een ongeluk komt (bijv een val op de knie) en is er op dat moment wat beschadigt geraakt. Dan is het normaal dat je pijn hebt in de knie. Maar als dit nog steeds zo is na 3-6 maanden ligt de oorzaak van de pijn niet meer in de knie maar in de toegenomen gevoeligheid van de de zenuwbanen en dus het systeem! Beide oorzaken zijn uitstekend te behandelen met de Kniepijnvrij®  methode!

Herken jij wat er hierboven beschreven wordt? Dan is de Kniepijnvrij Methode de oplossing voor jou. Met de Kniepijnvrij Methode leer je hoe je dit pijnsysteem kan trainen om van de pijn in je knie af te komen

Fantoompijn 

Bij fantoompijn heeft een patiënt pijn aan zijn been of voet, terwijl dit lichaamsdeel al maanden of jaren geleden is geamputeerd! De pijn van de patiënt is echt maar de plek waar de pijn zou moeten zitten bestaat niet eens meer. Dit komt, omdat onze hersenen bepalen hoe en waar er pijn gevoeld wordt en daar kan de oorzaak gevonden worden. De oorzaak is een toegenomen gevoeligheid van het systeem. In andere woorden, de oorzaak begint in je hersenen en eindigt in je lichaam. Jouw zenuwstelsel heeft als het ware de pijn aangeleerd.  Zit daarmee de pijn tussen je oren? Nee, jouw pijn is echt en deze voel je dus ook echt, ook al is er niks beschadigt! 

    Hebben we pijnzenuwen?

De 3 typen gevarenzenuwen. (Dus geen pijnzenuwen!)


Anders dan dat je waarschijnlijk zou vermoeden hebben we geen pijnzenuwen in ons lichaam. We hebben alleen zenuwen die reageren op een verandering van temperatuur, een verandering van chemie (bijv verzuring of histamine bij een ontsteking) of op een verandering van druk. Die laatste “drukzenuwen” spelen je parten bij jouw kniepijn. In het plaatje hiernaast komen deze overeen met de mechanical zenuwen. Als de druk toeneemt, wat gebeurt bij onder andere hurken, traplopen, fietsen of zitten met gebogen knieën worden deze drukzenuwen gestimuleerd. Dit geeft de herkenbare zeurende of soms stekende kniepijn. Dit komt echter niet door de knie zelf, maar door een toegenomen gevoeligheid van de zenuwbanen en het brein. De zenuwen geven geen pijn aan, alleen maar het signaal gevaar. Het brein vertaald dit in pijn. Dat betekend dat niet de knie maar het systeem de pijn veroorzaakt! Daarom is het essentieel dat dit wordt meegenomen in de behandeling van jouw knieklacht. Bij de Kniepijnvrij® Methode wordt hieraan aandacht gegeven bij de fase waarin de optimale mentale voorwaarden worden gecreëerd voor het herstel van jouw kniepijn. Daarnaast kan ook de uitlijning van je knie een rol spelen. Als je knie te veel naar binnen zakt kan dit ook te veel druk geven in jouw knie. Dit komt meestal door een verzwakking van je heupspieren. Bij de Kniepijnvrij® Methode worden deze heupspieren versterkt in kracht en uithoudingsvermogen om jouw knie te ondersteunen.


null


De reden dat je nog steeds klachten hebt aan je knie is omdat het een vicieuze cirkel betreft. De klacht ontstaat geleidelijk of ineens:

  • je gaat je knie ontzien omdat deze pijn doet 

  • je zenuwen worden overgevoelig om je knie te beschermen

  • je gaat je zorgen maken om je knie en dit zorgt alleen maar voor het meer gevoelig worden van jouw systeem 

  • het weefsel van de knie is inmiddels hersteld maar omdat het systeem zo gevoelig is geworden en het systeem nu alle informatie uit de knie als potentieel gevaar beschouwd worden nu normale bewegingen van de knie als pijnlijk ervaren. Je gaat de knie verder ontzien, of juist in de pijn trainen of bewegen wat het patroon in stand houd en zo blijft de pijnklacht aanwezig. Het volgend voorbeeld zal dit proberen verder te verduidelijken. 


Stel, je heeft een prachtig huis gekocht. Maar je bent bang dat er ingebroken gaat worden. Je besluit een bewakingssysteem te installeren. Echter gaat het alarm elke nacht af. Er is echter geen inbreker te bekennen. Dit geeft natuurlijk veel stress en spanning. Na een tijdje komt je erachter dat het alarmsysteem niet af gaat door een inbreker, het echte gevaar, maar door een klein egeltje dat elke keer voor de sensor langs loopt. Het systeem staat dus te scherp afgesteld! Zo is het ook bij jouw knieklacht. Je ervaart pijn omdat het systeem overbeschermend is geworden!. Als dit niet behandeld wordt zal de klacht aanwezig blijven! Dit wordt echter zelden of nooit gedaan. Niet voor niks lopen er zo veel mensen rond met deze klacht en heeft 60% van de mensen met deze klacht ondanks therapie na een jaar nog steeds klachten.

Onderzoek geeft namelijk aan dat 25% van alle knieklachten aspecifiek is, dat wil zeggen dat er in de knie geen duidelijk aanwijsbare schade is te vinden wat voor de pijn zorgt. Je bent dus zeker niet de enige die deze klacht heeft en je verzint deze pijn dus ook niet! De pijn die je voelt is er echt en kan zeer hinderlijk zijn. De oorzaak is dus alleen niet te vinden in de weefsels van de knie. Als er tegen je wordt gezegd dat het tussen de oren zit of dat je er maar overheen moet groeien is deze specialist dus niet op de hoogte over het mechanisme van deze klacht en zal jou hiermee dus ook niet verder kunnen of willen helpen

Werkt jouw pijnsysteem ook iets te goed? Dan is de Kniepijnvrij Methode de oplossing voor jou! In dit programma leer je het pijnpatroon te doorbreken en leer je weer je knie te vertrouwen.

Het overbeschermende pijnsysteem

Als je meer dan een paar maanden pijn hebt gehad, zal je pijnsysteem efficiënter zijn in het produceren van pijn. Dit is wat er na verloop van tijd gebeurt - je systeem wordt gevoeliger. Het leert pijn. Zenuwcellen in je ruggenmerg en hersenen veranderen van eigenschappen om sneller te reageren. Precies hetzelfde gebeurt wanneer je een nieuwe vaardigheid leert, zoals piano spelen - zenuwcellen veranderen hun eigenschappen om sneller te reageren. Het proces is hetzelfde. De betrokken zenuwcellen zijn verschillend.

Aan de volgende zaken merk je dat je pijnsysteem gevoeliger is geworden.

  • Je lichaam begint gevoeliger te voelen dan vroeger.

  • Activiteiten die vroeger wat pijn veroorzaakten, veroorzaken nu veel pijn.

  • Activiteiten die meestal niet pijnlijk waren, beginnen pijnlijk te worden.

Deze dingen gebeuren ook direct na een blessure - je kunt misschien zien hoe uitstekend het pijnsysteem functioneert in het beschermen van je weefsels. De pijn lost vaak op wanneer de weefsels genezen. Wanneer de pijn echter blijft bestaan en de gevoeligheid toeneemt, kan het voelen alsof je blessure erger wordt, maar dat is heel onwaarschijnlijk.

Andere tekenen dat je pijnsysteem te beschermend wordt, zijn onder meer:

  • Je pijn kan zich verspreiden, of het kan van de ene kant van je lichaam naar de andere gaan, of van de ene locatie naar de andere, of nieuwe plekken worden pijnlijk.

  • Je kan spierkrampen hebben. Dat kan echt beangstigend zijn, vooral als je ze niet begrijpt of niet weet wat de oorzaak is. Het kan een andere manier zijn waarop je lichaam een pijnlijke plek beschermt. Het is bijna nooit een teken dat je iets hebt beschadigd.

  • Je kunt zelfs merken dat je gevoeliger wordt voor dingen die niet gerelateerd zijn aan je lichaam - harde geluiden, ongebruikelijke geuren - enigszins irritante mensen kunnen erg irritante mensen worden.

  • Al deze dingen laten zien dat jouw systeem 'alert' is. Pijn kan feitelijk op en neer worden gezet door je gedachten, gevoelens en andere dingen die gaande zijn in je leven - dingen die eigenlijk niets te maken hebben met het pijnlijke lichaamsdeel!

Pijnwetenschappers begrijpen hoe dit werkt en het is eigenlijk heel logisch. Veel mensen begrijpen het echter niet - zelfs sommige gezondheidswerkers. Een ding dat we absoluut zeker weten, 100%, is dat een gevoelig pijnsysteem GEEN teken is dat je een zwakke persoonlijkheid of een zwakke geest hebt; het betekent NIET dat je gek wordt en het betekent NIET dat je blessure erger wordt of je lichaam uit elkaar valt.

Het betekent dat je lichaam zichzelf te goed beschermd. 

Wanneer ons pijnsysteem te beschermend wordt, stopt het met het doen van de bewegingen, activiteiten en andere dingen die eigenlijk nodig zijn voor herstel.

Maar we weten dat je 'pijn gewoon niet kunt verslaan' omdat dit gevoelige systeem dat pijn veroorzaakt ook het systeem is dat je helpt je te herstellen! Iedereen kan nieuwe manieren leren om zijn pijnsysteem bij te scholen om minder beschermend te zijn. Bij de Kniepijnvrij® Methode leer je hoe je dit overbeschermende pijnsysteem kan trainen!

De blauwe sensorische zenuw geeft signalen door over drukveranderingen, temperatuursveranderingen en chemische veranderingen. Dit gebeurt op de dorsal root, de achterhoorn. Deze bevindt zich in de wervels van de onderrug. Als deze signalen sterk genoeg zijn wordt het doorgegeven aan het brein via de sensorische achterhoorn en het ruggenmerg. Dit is ook het punt waarop een groot gedeelte van de behandeling gericht is! De motor zenuw zorgt voor de aansturing van de spieren.

The missing link!

De missing link in dit geheel is de rug. Dit is de plek waar de informatie uit de zenuwen vanuit de knie “overschakelt” naar het ruggenmerg en doorgaat naar het brein. Voor de armen is dat bijvoorbeeld in de bovenrug en nek. Voor de knie is dit in het middelste gedeelte van de onderrug. Veel mensen met knieklachten ervaren ook onderrug klachten en hebben soms ook een stijve rug. Vaak ontstaan er als gevolg van de knieklacht veranderingen in het segment van de knie. Met dit segment wordt het stuk van de rug bedoelt waar de zenuwen van de knie binnen komen. (Zie plaatjes rechts.)  Met de Kniepijnvrij® Methode wordt dit segment behandeld. Op deze manier wordt de knie toch behandeld zonder deze aan te raken of te belasten met pijnlijke oefeningen. Dit heet segmentale behandeling. Door het segment van de knie in de rug te behandelen ontspannen de spieren om de knie en zal de knie losser en minder pijnlijk voelen. Hierdoor worden de mechanische zenuwen minder gestimuleerd en zal het brein minder snel gealarmeerd worden. Door dit te doen wordt het pijnpatroon doorbroken.  Dit is een essentiële voorwaarde om de knie weer op een normale manier te gaan gebruiken. Herken je dit dan kan een behandeling in de praktijk jou mogelijk nog verder helpen. 


Is er ooit aandacht besteed aan jouw rug bij de behandeling van het patellofemoraal pijnsyndroom? Grote kans van niet. Bij de Kniepijnvrij Methode wordt de rug ook ingezet om de pijn in je knie op te lossen. Ben je benieuwd hoe? Bekijk dan snel of de Kniepijnvrij Methode ook voor jou kan werken!

Pijn is multifactorieel

Chronische pijn is multifactorieel. En dit geldt ook voor jouw knieklacht. In het filmpje hieronder wordt dit uitgelegd. In dit filmpje kan je zien dat meerdere factoren van toepassing zijn op het ontstaan, het in stand houden en uiteindelijk ook in het oplossen van de knieklacht. Zo kan voor de ene persoon een slechte leefstijl de klachten in stand houden terwijl dat voor de ander stress of een slecht slaapritme is. Deze factoren kunnen er namelijk voor zorgen dat de kniepijn niet goed over gaat. Het is essentieel deze aan te pakken om van de zeurende kniepijn af te komen. Met de Kniepijnvrij® Methode leer je hoe je deze factoren kan beïnvloeden. 


Als jij al langer dan 3 maanden met pijn door het patellofemoraal pijnsyndroom rond loopt is de kans erg groot dat jouw pijnsysteem overbeschermend is geworden. Het trainen van het pijnsysteem is onmisbaar in de behandeling van het patellofemoraal pijnsyndroom. Met de Kniepijnvrij Methode zorg jij ervoor dat jouw pijnsysteem normale bewegingen zoals traplopen, hurken of fietsen niet meer als een gevaar zal zien. Train je pijnsysteem met de Kniepijnvrij Methode!

" data-provider-name="YouTube" id="yui_3_17_2_1_1666333172072_161">