Last van Knieholtepijn? 

Doe de kniepijntest en ontdek wat jou kan helpen

Knieholtepijn - De plantaris hypertonie

Een vervelende zeurende pijn in de achterkant van de knie. Een hypertonie (overgespannenheid) van de plantaris spier is een zeer pijnlijke en vervelende blessure. De plantaris spier is een spier die loopt van het hielbeen naar de knieholte. Het gedeelte van de binnenzijde van het hielbeen tot onder de knieholte bestaat uit pees. In de knieholte bevindt zich het spiergedeelte van ongeveer 7-13 cm die loopt tot de buitenzijde van de knie net boven de knieholte.  

Bij een plantaris hypertonie is deze spier flink verkrampt. En omdat deze spier ook vastzit aan het kniekapsel wordt dit kapsel door het samentrekken van de spier gespannen. Het voortdurende samentrekken van deze spier-pees zorgt voor pijn in de knieholte, kuit en soms de enkel. Deze knieblessure wordt heel vaak gemist of niet goed begrepen! Vaak wordt er gedacht aan kraakbeenproblematiek of schade aan de meniscus. Bij een mri en rontgen foto worden dan vervolgens geen afwijkingen aangetroffen en wordt de patiënt weer met onverrichte zaken naar huis gestuurd. Soms wordt de patiënt nog doorgestuurd naar een fysiotherapeut. Echter zijn lang niet alle fysiotherapeuten op de hoogte van deze klacht (komt niet aan bod tijdens de studie) waardoor vaak de klacht niet goed behandeld wordt. Meestal wordt de knieholte gemasseerd en wordt er getraind maar omdat het een kapselspanner betreft kan de plantaris spier alleen ontspannen met gebruik van de Renshaw inhibitie middels een bepaalde soort manipulatietechniek, door Pierre van den Akker ontworpen. Pierre van den Akker was de medisch verzorger van het Nederlands elftal begin jaren 70 met Neeskens en Cruijff.  

Heb je last van kniepijn? Met de gratis kniepijntest kan je ontdekken van welke blessure je last hebt. Vervolgens kan je gericht aan de slag om je klachten op te lossen.

Ik kan weer crossfitten!

“Na 3 jaar lang pijnlijke oefeningen gedaan te hebben bij de fysiotherapeut heeft Kniepijnvrij ervoor gezorgd dat mijn knie snel weer goed voelt! Zonder pijnlijke oefeningen!”


Selena - crossfitster
Ik ben kniepijnvrij!

“Na 5 jaar verschillende onderzoeken en behandelingen gehad bij verschillende artsen, fysiotherapeuten en manueel therapeuten ben ik eindelijk af van de pijn in mijn knie. Na acht weken was ik zo goed als pijnvrij en ben ik Stijn en zijn Kniepijnvrij Methode heel dankbaar!”

Eva - fitness
Ik kan weer mijn werk uitvoeren!

Mijn chronische jumpers knee ging maar niet over. Door Kniepijnvrij kan mijn knie inmiddels de zwaarste belasting weer aan! Heel erg bedankt Stijn dat je mij met Kniepijnvrij van de vreselijke pijn af hebt kunnen helpen!

Max - Professioneel skiër

De typerende pijnklachten zijn gelokaliseerd in de knieholte, waarbij een constant drukkend gevoel en stekende pijn bij belasten wordt ervaren. Verder spreken patiënten van een strak gevoel rondom de knie. Er kan variatie in klachtenbeeld bestaan, maar in de basis is er een zeurende pijn of een strak gevoel rondom de knie. Provocerende momenten zijn hurken, op de knieën zitten, traplopen, een helling aflopen en met weerstand fietsen. Kenmerkend is het langdurige beloop van klachten en de therapieresistentie tegen relatieve of totale rust.


Bij onderzoek van de klacht wordt vaak het volgende gevonden:

  • Pijnlijke, gezwollen en gespannen spierbuik van de m. plantaris

  • Vaak een drukpijnlijke plek op de binnenzijde van het hielbeen. Hier lopen vezels van de pees van de plantaris spier naartoe.

  • Herkenbare pijn bij weerstand tegen buigen bij de knie in passieve (over)strekking.

  • Verder kunnen pijnklachten voorkomen op de plaatsen waar het kniekapsel extra onder spanning staat. Dit komt vooral voor rond de aanhechting van de kniepees en de gewrichtsspleten.

  • De knie kan stabieler testen bij de voorste schuiflade test door de verhoogde spierspanning. 

Waar komt pijn in de knieholte vandaan?

Doorgaans zijn er 5 oorzaken aan te wijzen voor de pijn in je knieholte:


  • Spierzwakte
    Dit betreft zwakte van de hamstrings. De hamstring is de spier aan de achterkant van je bovenbeen. Door zwakke hamstrings kan de plantaris spier overbelast worden.  De plantaris spier heeft als belangrijkste functie om overstrekken van de knie te voorkomen. De hamstrings zorgen hier ook voor. Als deze te zwak zijn dan raakt de plantaris spier overbelast en kan deze gaan verkrampen wat de pijn in de knieholte geeft.


  • Verminderde stabiliteit
    Soms kunnen je spieren nog zo sterk zijn, maar is de coördinatie niet goed. De basis van goede kracht is de aansturing. Een gebrek aan stabiliteit vanuit je enkels, knieën en heup kan je te veel belasting geven op je knie. De aansturing gebeurt vanuit het ruggenmerg (lower motor neurons) en vanuit het de hersenen. (upper motor neurons). De hersenen kunnen de lower motor neurons remmen of juist stimuleren. Bij knieholtepijn blijkt het dat deze aansturing niet goed verloopt en dat de hersenen de lower motor neurons te veel remmen of juist te veel stimuleren. 


  • Verminderde Flexibiliteit

    Stijve hamstrings zijn de 3e algemene oorzaak van pijn in de knieholte. Door stijve hamstrings komt er meer spanning op de knieholte. Hier reageert de plantaris spier dan weer op waardoor deze gaat verkrampen en de knieholtepijn veroorzaakt.

  • Specifieke Overbelasting

    Er zijn ook wat meer specifieke oorzaken aan te wijzen voor de pijn in de knieholte. Deze komen wat minder vaak voor dan de eerst genoemde 3 oorzaken. Knieholtepijn kan namelijk ook worden veroorzaakt door verhoogde of gewijzigde trainingsbelasting of kan optreden bij verandering van looptechniek. Rennen, springen en excentrische belasting zijn provocerend. Wielrennen provoceert klachten als gevolg van geforceerd ‘doorhalen’ of verkeerd afgestelde plaatjes onder de fietsschoen.


  • Een operatie of ander letsel in de knie

    In de praktijk zie ik ook geregeld patienten die pijnklachten hebben in de knieholte als gevolg van een operatie, artrose of meniscusletsel. Doordat de knie is aangedaan gaat de plantaris spier verkrampen om de knie te beschermen tegen verdere schade. Dit kan vervolgens nog meer pijn geven in de knieholte. Door de plantaris spier te behandelen en de knie te trainen gaat de verkramping eruit en blijft de pijn als gevolg van het letsel in de knie nog over. De ervaring hierbij is dat de pijn in de knieholte zeker voor 50% kan verminderen door de plantaris spier gericht aan te pakken.

Hoewel het een erg vervelende en langdurige blessure betreft kan het ook snel opgelost worden.  Het is essentieel om de oorzaak van de pijn in jouw knieholte aan te pakken. Als je dat niet doet is de kans zeer groot dat de pijn in je knieholte terug komt. Hiervoor moet je oefeningen doen. Dit zijn oefeningen om je stabiliteit te verbeteren en de spierkracht en flexibiliteit van je hamstrings te vergroten. Je kan deze oefeningen ook doen als de plantaris spier nog niet losgemaakt is met de sleutelmanipulatie. Met de oefeningen voor de pijn in je knieholte haal je de oorzaak van de verkramping van de plantaris spier weg waardoor deze vervolgens weer kan ontspannen. Soms is het dan nog nodig om de spier met de sleutelmanipulatie te ontspannen. Als dit is gebeurd hoef je daarna niet meer zo veel te trainen omdat je dat al aangepakt hebt. In 90% van de gevallen is de klacht binnen 3-4 behandelingen opgelost! De techniek die hiervoor benodigd is betreft de van den Akker sleutelmanipulatie. Deze techniek is niet bekend bij 95% van de fysiotherapeuten en daarom wordt deze klacht vaak niet goed behandeld. Het is echter wel een pijnlijke techniek, als is deze snel voorbij en kan er direct een forse pijnverlichting optreden. No pain no gain en de uitspraak zachte heelmeesters maken stinkende wonden is hierbij zeker van toepassing. 

Met het online knieholtepijn programma van Kniepijnvrij ga je werken aan het verbeteren van je stabiliteit, de kracht en de flexibiliteit van je hamstrings. Ga direct aan de slag en werk aan de oorzaak van de pijn in je knieholte met dit nieuwe programma van Kniepijnvrij®!

    De van den Akker sleutelmanipulatie

    De manipulatietechniek bestaat uit het aandrukken van drie verschillende triggerpoints (1: plantair-mediale rand calcaneus 2: dorsale calcaneus 3: mediale calcaneus) op de hiel en het drie maal stevig masseren van de knieholte. Indien nodig kan massageolie worden gebruikt. Na het aandrukken van het eerste punt  wordt mediaal in de knieholte gemasseerd vanuit het hielbeen over het verloop van de pees. Na aandrukken van het tweede punt wordt meer naar buiten in de richting van de aanhechting gemasseerd. Tot slot volgt na het aandrukken van het derde punt weer een massage aan de binnenkant in de knieholte. Het aandrukken van de triggerpoints en de massages worden gedurende 15 seconden uitgevoerd. Deze plantarismanipulatie wordt uitgevoerd in buiklig. Bij het aandrukken van de triggerpoints is de knie in 90° buiging en de voet in maximale dorsaalflexie/strekking. Bij het masseren is de knie in strekking en is de voet ook in maximale strekking. Na iedere massage wordt het onderbeen telkens enkele seconden los geschud. Het aandrukken zorgt voor een tijdelijke ontspanning van de plantaris spier, wat verdere massage mogelijk maakt. Het aandrukken, dat pijnlijk is, wordt gedaan met een puntig, maar niet scherp voorwerp. Hiervoor wordt vaak een sleutel gebruikt, waardoor de manipulatietechniek ook wel sleutelmanipulatie wordt genoemd. De massages in de knieholte zorgen voor een oppervlakkige kneuzing van de huid, waardoor er nog enkele dagen een nareactie gevoeld kan worden.


    Wat kun je zelf doen aan de pijn in de knieholte?

    Je zal moeten starten met oefeningen om de oorzaak van de verkramping van de plantaris spier in de knieholte aan te pakken. Dit zijn oefeningen om de hamstring soepeler en sterker te maken. Soms zal je ook aandacht moeten besteden aan de stabiliteit. Als er sprake is van instabiliteit door zwakke enkels of knieën dan kan de plantaris spier opnieuw verkrampt raken. Verder kan je eigenlijk niet veel zelf doen als je deze klacht hebt omdat het vaak niet vanzelf over gaat, ook niet met rust. En ook met een gewone massage van de knieholte ontspant deze plantaris spier niet. Hier zijn dus echt gerichte oefeningen en waar nodig ondersteund met de sleutelmanipulatie om de spier echt goed ontspannen te krijgen. Preventief kan je ervoor zorgen dat je hamstrings soepel en sterk zijn en dat je een goede stabilteit hebt over je enkels, knieën en heupen. Dat kan je bereiken met het nieuwe online programma voor knieholtepijn. Zorg ook voor een gedoseerde opbouw van de (hardloop) belasting.



    Vooruitzichten om te herstellen van knieholtepijn

    De plantaris hypertonie reageert vaak erg goed op de sleutelmanipulatie en doorgaans is 90% van mijn cliënten binnen 3-4 behandelingen klachtenvrij mits ze ervoor zorgen dat ze ook de oorzaak aan pakken met het online oefenprogramma.  In 9 van de 10 gevallen is na de eerste behandeling met de sleutelmanipulatie al meer dan 50% van de klacht verdwenen!



    Heb jij last van een plantaris hypertonie en wil je hiervan af? Wist je dat je zelf al heel snel en effectief aan de slag kan gaan om de pijn in je knieholte te verhelpen?  Start dan nu met het knieholtepijn programma van de Kniepijnvrij® Methode.