Dit is waarom je vroeger geen kniepijn had maar nu wel
24 oktober 2022 

Dit is waarom je vroeger geen kniepijn had maar nu wel

“Vroeger” kon je zonder problemen traplopen, fietsen, hardlopen, hurken of sporten zonder pijn in je knie. Nu geven deze activiteiten ineens wel pijn in je knie zonder dat je daardoor een duidelijke oorzaak kan vinden. Je hebt je knie niet verdraaid en je bent er niet op gevallen. Of dit is mogelijk wel in het verleden gebeurt maar er is geen schade geconstateerd. Dat je nu wel klachten hebt is te verklaren vanuit de “envelope of function” Dit model stamt uit 1996 en is ontwikkeld door Scott Dye(1). Dit is een enthousiaste wetenschapper die zonder verdoving in zijn kniegewricht liet prikken om te achterhalen welke structuren in de knie het meest gevoelig waren. Genoeg liefde voor zijn vak om het zo maar te zeggen…

De belastbaarheid van je knie is de som van fysieke, emotionele en psychische belasting. Dit geldt niet voor alleen de pijn in je knie maar ook voor je hele lichaam. De pijn in je knie is verbonden met een denkend wezen. Soms is dit al een verklaring waarom je ineens fysieke klachten hebt. De oorzaak hoeft dus niet fysiek te zijn maar kan ook komen omdat je algehele belastbaarheid lager is geworden door psychische problematiek of dat je wat minder goed in je vel zit. Kijk hier onder maar eens naar de plaatsjes ter verduidelijking.


De dikke zwarte lijn is de grens van de belasting die je lichaam aan kan. Zit je daarboven in de zone van supraphysiologische overload dan ga je klachten ontwikkelen. Dit zijn vaak de patiënten met knieklachten waarbij op scans ed geen schade wordt geconstateerd. Dan heb je dus pijn maar geen schade! Je kan in deze zone komen door in 1x iets heftigs te doen (zoals bij a springen van 2-3 meter hoogte) of door iets heel vaak te doen. Bijvoorbeeld de heel veel traplopen, zoals bij verhuizen of lopen in de bergen. De combinatie van deze twee is nog minder ideaal en dan kom je snel boven de lijn van de zone van suprafysiologische overload uit. Dan ontstaat er echt schade, zoals bijvoorbeeld van 3 meter hoogte naar beneden springen. Zoals je in plaatje D kan zien kan de zwarte lijn ook lager komen te liggen. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Dat kan een blessure zijn geweest, je bent bijvoorbeeld op je knie gevallen. Dat geeft vaak tijdelijk klachten bij activiteiten die eerder niet pijnlijk waren. Als de blessure hersteld is kunnen de activiteiten vaak weer zonder pijn hervat worden, mits de zwarte lijn ook weer omhoog is gegaan.

 

Vaak ontzien mensen de knie te veel of nemen ze volledig rust met als gevolg dat de belastbaarheid lager wordt en dat de knie eerder pijnklachten geeft dan voor de blessure. Het gaspedaal intrappen of traplopen kan dan al pijnlijk zijn geworden. Het tegenovergestelde gebeurt ook. Mensen doen juist te veel en zitten continu in de zone van supraphysiologische overload omdat ze het niet accepteren dat de knie de belasting tijdelijk even niet aan kan. Door de continue overbelasting krijgt de knie niet de tijd te herstellen en de lijn gaat verder omlaag. Er is sprake van een vicieuze cirkel. De oplossing hiervoor is load management. Dit houdt in dat je de knie zo belast dat je maar beperkt over de zwarte lijn heen gaat en de tijd neemt om te herstellen.

Dit komt concreet neer op het volgende:

  1. De pijn gedurende de activiteit of oefening mag niet hoger zijn dan 3 (van 0-10)
  2. De pijn mag niet langer aanhouden dan 24 uur. 
  3. Belast de knie pas opnieuw als de eventuele pijn is weg getrokken. Stapel de pijn dus niet op!
  4. De activiteit mag er niet voor zorgen dat je door de pijn slechter gaat lopen of dat de functie van de knie verslechterd.
  5. Je mag de pijn niet ’s nachts voelen.

Doe je helemaal niks dan is bovenstaande geen probleem maar dan neemt je belastbaarheid ook af en zal je eerder klachten krijgen als je bepaalde activiteiten weer wilt oppakken. Je moet de knie dus gedoseerd belasten! Dit klinkt simpel en logisch maar in de praktijk is dit vaak een grote uitdaging. 

Bij de kniepijnvrijmethode wordt precies in kaart gebracht hoe jouw belastbaarheid is en krijg je advies wat je wel en niet moet doen om de belastbaarheid van je knie zo optimaal mogelijk te krijgen.


Met de bewezen Kniepijnvrij Methode® kan je werken aan verschillende knieblessures. 

Nu ook online beschikbaar! 

Bekijk het aanbod en start direct met het programma dat bij jou past. Meer dan 1000+ anderen gingen je voor.

Over de schrijver
Kniepijn is een hardnekkige en vervelende klacht. Veel van mijn patiënten lopen al jaren met deze klacht rond als ze bij mij aankloppen. Mensen die last hebben van pijn in de knie ervaren forse beperkingen in hun dagelijks leven en sport, verlies van kwaliteit van leven, toename van bewegingsangst, psychische klachten en ook maken zich vaak zorgen of een toekomst zonder pijn in de knie wel mogelijk is.. Helaas onnodig. Want de oplossing is simpel en effectief. “In mijn carrière heb ik te vaak teleurgestelde en gedesillusioneerde mensen in mijn spreekkamer gehad die gefrustreerd vertelden dat ze ondanks vele maanden en soms zelfs jarenlang pijnlijke oefeningen doen bij hun fysiotherapeut nog steeds pijn in hun knie hadden. Ik voelde het als mijn missie om deze mensen te helpen bij het oplossen van hun knieklacht. En die missie heeft zich na vele jaren studeren, onderzoek en talloze behandelingen doen uiteindelijk geresulteerd in deze online methode’s voor pijn in jouw knie! Ik geloof in heldere uitleg om het inzicht in je klacht te vergroten, doelen te stellen en progressief je belastbaarheid vergroten middels wetenschappelijk bewezen oefeningen. Geen honderden verschillende oefeningen, maar slechts een paar effectieve oefeningen die je progressief verzwaard zijn de sleutel tot succes. In de online programma’s van Kniepijnvrij® krijg je de routekaart naar een Kniepijnvrij leven. Op eigen kracht. Ik vind dat iedereen met knieklachten toegang moet hebben tot de beste en meest betaalbare zorg. Daarom heb ik er alles aan gedaan om zo compleet mogelijk programma’s te maken die je letterlijk kan volgen. En dat kan je heel goed zelf als je maar weet hoe je dit moet doen. De online programma’s van Kniepijnvrij® leren jou hoe je dit op eigen kracht kan. Maar moet je dan alles alleen doen? Nee. Als je meer hulp nodig hebt ben je altijd welkom bij mij in de praktijk. Dan help ik je samen verder!"
Reactie plaatsen