Warmte of koude bij een knieblessure? Wat is wijsheid?
29 september 2022 

Warmte of koude bij een knieblessure? Wat is wijsheid?

Stel je gaat tijdens het sporten door je knie. Of er bouwt zich een zeurende pijn op aan je knie tijdens het een training. En deze gaat na afloop niet weg. Wat is dan wijsheid? Helpt ijs (cryotherapie) hiertegen of moet je het juist verwarmen met een hotpack? Hierover heersen nog veel meningsverschillen. Ik zal hier proberen wat duidelijk in te scheppen.


Laten we beginnen met warmte. Er wordt vaak gezegd dat warmte slecht is bij ontstekingen. Dit berust op een misverstand. Warmte kan alleen kwaad als er sprake is van een bacteriële ontsteking. Warmte zorgt dan voor een aangenamer klimaat voor de bacteriën en dat is hierbij ongewenst. Maar bij een overbelasting of een verzwikking is er geen sprake van een bacteriële ontsteking maar van een neurogene ontstekingsreactie. Dat is een andere soort ontstekingsreactie. Het wordt echter niet aangeraden warmte toe te passen bij een acute blessure of een overbelastingsblessure. Warmte zorgt namelijk voor de volgende fysiologische effecten (1):

1: Pijn vermindering

2: Verhoging van de huid en weefseltemperatuur

3: Toename doorbloeding

4: Toename metabolisme (stofwisseling) en herstel

5: Verbetering van de elasticiteit van weefsels.


Bij een acute blessure of een overbelastingsblessure zoals de runnersknee of jumpersnee zijn deze effecten echter niet wenselijk. Toename van de doorbloeding en verbetering van het metabolisme kunnen juist zorgen voor meer zwelling en een heftigere ontstekingsreactie wat het herstel kan vertragen. Warmte kan juist wel toegepast worden op spierpijn (zoals Delayed Onset Muscle Soreness (DOMS) na een intensieve loop) of juist bij nekklachten of lage rugklachten. Warmte heeft een significant beter effect dan koude als er sprake is van DOMS. Ook is er meer onderbouwing voor dat warmte een beter effect heeft op pijn op korte termijn dan koude bij mensen met acute lage rugklachten(2). Dus mocht je last hebben van de lage rug of flinke spierpijn na een training is een warmte applicatie aan te raden. Ook helpt warmte bij stijfheid en gewrichtspijnen.  


Bij een acute blessure van de knie geldt hoe langer je niks doet hoe meer zwelling erop zal treden in de knie. En hoe meer zwelling hoe meer pijnklachten en beperkingen. Vergelijk het met een (flinke) wond, als je het niet stelpt blijft het bloeden. Compressie heeft hierbij het meeste effect om de toename van zwelling te verminderen. Dit is dan ook hetgeen ik gelijk toepas als een van mijn atleten een acute knieblessure oploopt. Vaak geldt hoe minder zwelling hoe beter de mobiliteit blijft en hoe sneller je het sporten weer kan hervatten.(3) Het herstel van het weefsel zal net zo lang zijn, maar de winst zit hem in het weer sneller kunnen oppakken van de sportbelasting. 

IJs oftewel cryotherapie helpt daarnaast goed tegen de pijn. Het wordt aangeraden dit te doen in combinatie met compressie bij een acute blessure. Dit is het bekende PRICE (Protection/Rest/ Ice/ Compression/Elevation) waarbij ook bescherming van het weefsel, rust en het hooghouden worden aangeraden in de eerste 72 uur na het oplopen van het letsel. 

De frequentie en duur van het toepassen van ijs maakt ook nog uit. Het meeste bewijs is om ijs intermitterend toe te passen in plaats van continu. Dat betekent dat 10 minuten ijs, 10 minuten kamertemperatuur, 10 minuten ijs beter werkt op pijnvermindering dan 20 min continu ijstherapie. Dit zou in het ideale geval dan elke 2 uur herhaald moeten worden. Het effect wordt nog beter als dit gecombineerd wordt met simpele oefeningen (4). Let er wel op dat je niet direct op de huid ijst om bevriezing te voorkomen.

Cryotherapie heeft de volgende effecten:

1: Pijnvermindering

2: Verlaging van de huid en weefseltemperatuur

3: Afname doorbloeding

4: Afname metabolisme

5: Afname ontstekingsreactie

6 :Afname van de zwelling

7: Afname weefselelasticiteit

8: Afname spiersspanning


Samenvattend kan je dus zeggen dat cryotherapie het beste effect heeft op acute (knie) blessures en overbelastingsblessures met een ontstekingsreactie en dat warmte bij spierpijn en stijfheid het beste effect heeft


Heb jij last van een knieblessure en gaat deze maar niet over ondanks oefeningen en fysiotherapie?

Doe dan de kniepijnvrij test ontvang direct gratis oefeningen specifiek voor jouw knieklacht 

>> Doe de kniepijnvrij test


Over de schrijver
Kniepijn is een hardnekkige en vervelende klacht. Veel van mijn patiënten lopen al jaren met deze klacht rond als ze bij mij aankloppen. Mensen die last hebben van pijn in de knie ervaren forse beperkingen in hun dagelijks leven en sport, verlies van kwaliteit van leven, toename van bewegingsangst, psychische klachten en ook maken zich vaak zorgen of een toekomst zonder pijn in de knie wel mogelijk is.. Helaas onnodig. Want de oplossing is simpel en effectief. “In mijn carrière heb ik te vaak teleurgestelde en gedesillusioneerde mensen in mijn spreekkamer gehad die gefrustreerd vertelden dat ze ondanks vele maanden en soms zelfs jarenlang pijnlijke oefeningen doen bij hun fysiotherapeut nog steeds pijn in hun knie hadden. Ik voelde het als mijn missie om deze mensen te helpen bij het oplossen van hun knieklacht. En die missie heeft zich na vele jaren studeren, onderzoek en talloze behandelingen doen uiteindelijk geresulteerd in deze online methode’s voor pijn in jouw knie! Ik geloof in heldere uitleg om het inzicht in je klacht te vergroten, doelen te stellen en progressief je belastbaarheid vergroten middels wetenschappelijk bewezen oefeningen. Geen honderden verschillende oefeningen, maar slechts een paar effectieve oefeningen die je progressief verzwaard zijn de sleutel tot succes. In de online programma’s van Kniepijnvrij® krijg je de routekaart naar een Kniepijnvrij leven. Op eigen kracht. Ik vind dat iedereen met knieklachten toegang moet hebben tot de beste en meest betaalbare zorg. Daarom heb ik er alles aan gedaan om zo compleet mogelijk programma’s te maken die je letterlijk kan volgen. En dat kan je heel goed zelf als je maar weet hoe je dit moet doen. De online programma’s van Kniepijnvrij® leren jou hoe je dit op eigen kracht kan. Maar moet je dan alles alleen doen? Nee. Als je meer hulp nodig hebt ben je altijd welkom bij mij in de praktijk. Dan help ik je samen verder!"
Reactie plaatsen