Helpt tape bij pijn in je knie?
24 oktober 2022 

Helpt tape bij pijn in je knie?

Over het effect van kinesiotape, mcconneltape, of een brace bij kniepijn zijn de meningen verdeeld. Ik kies er zelf maar in beperkte gevallen voor om de knie te tapen. Vanuit de literatuur is het onzeker of tapen zou kunnen werken. Hetzelfde geldt voor het gebruik van een brace. Een juiste diagnose is essentieel om deze overweging goed te kunnen maken. Heb je bijvoorbeeld last van een instabiele knieschijf omdat je genetisch gezien wat soepeler bent dan gemiddeld (gaat geheel of gedeeltelijke uit de kom) dan zou een alignment brace kunnen helpen om de knieschijf op de plek te houden. Dit geeft wel vaak een verbetering in de ervaring van instabiliteit en vaak geldt hoe stabieler de knie hoe minder pijn deze geeft. Dit zie ik vaak bij jonge meisjes die hypermobiel zijn (soepele gewrichten). Om te testen of een brace kan helpen tegen de pijn in de knie of om de stabiliteit te verbeteren kan je de knie wel tapen middels het gebruik van een mcconneltape. Helpt deze tape goed en is er sprake van een passieve instabiliteit van de knieschijf (het knieschijfgewricht is erg mobiel) dan zou een stabiliserende brace kunnen werken. 

Een andere categorie is de patiënt waarbij de knieschijf als gevolg van een ongeluk uit de kom is gegaan en waarbij er schade is ontstaan aan het kapsel en de banden (MPFL leasie). Soms helpt een brace dan afdoende maar meestal is er dan een stabiliserende operatie nodig om de instabiliteit te verhelpen. Dat is dan ook het doel van deze operatie. Deze operatie wordt dus niet vaak voor de pijn gedaan maar over het algemeen wordt deze wel minder. Voor een pijnlijke knie die niet instabiel is wordt dus niet snel een stabiliserende operatie gedaan. Een brace of het gebruik van tape alleen is nooit afdoende. Je zal altijd moeten trainen om de knie goed uit te lijnen en goed belastbaar te krijgen. De knieschijf gaat namelijk sneller uit de kom als de knie teveel naar binnen zakt. 


Tape gebruik ik wel eens als ondersteuning. Ik kies dan uit kinesiotape of Mcconneltape. Kinesiotape (de elastische gekleurde tape) kan direct een pijnverlichting geven en kan zorgen voor een betere spieractivatie. Hier train ik dan bij voorkeur mee. Mcconneltape kan de knieschijf beter op zijn plek houden, met name in strekking tot 30 gr buiging. Deze gebruik ik dan bij patiënten met een irritatie van het mediale retinaculum (kapsel). Dit zorgt voor verminderde belasting waardoor het kapsel beter kan herstellen. Dit kan dan buiten de training gebruikt worden. Een andere indicatie om mcconneltape te gebruiken is een directe significante pijnverlichting bij de patella assist test. Bij deze test wordt de knieschijf met de hand meer naar binnen of buiten ondersteund tijdens een belaste kniebuiging. Geeft dit minimaal 2 punten verbetering op de pijnschaal dan zou mcconneltape goed kunnen werken. Een geïrriteerde fadpad (het “kussentje onder je knieschijf)kan ook goed getapet worden icm belastingvermindering en heeft vaak al snel effect door de hoge metabolische activiteit van dit weefsel. Het grote nadeel van tapen vind ik de focus op de knie. De knie is door de tape meer aanwezig waardoor dit ook meer aandacht krijgt van het neurologisch systeem en dit kan sensitisatie in stand houden en dus de pijn. Ook kan je gaan ervaren dat je niet meer zonder klachten kan bewegen en sporten zonder tape. Het is niet de bedoeling dat je afhankelijk wordt van de tape!

Dus het antwoord op de stelling to tape or not to tape hangt dus af van de diagnose, het doel en hoe de patiënt hierover denkt. Het kan helpen om op korte termijn een snelle pijnreductie te realiseren maar dit is maar bij enkele specifieke gevallen te realiseren. In de regel tape ik dus niet. En mijn ervaring is dat ik heel veel van mijn patiënten beter krijg zonder tape en er daarom ook niet voor kies. 

In de kniepijnvrij methode wordt er gekeken wat precies de pijn veroorzaakt en welke factoren daar de oorzaak van zijn.  Deze worden dan stapsgewijs aangepakt. 

Ben je benieuwd wat voor programma's Kniepijnvrij nog meer heeft?

Kijk dan hier voor het aanbod!



Over de schrijver
Kniepijn is een hardnekkige en vervelende klacht. Veel van mijn patiënten lopen al jaren met deze klacht rond als ze bij mij aankloppen. Mensen die last hebben van pijn in de knie ervaren forse beperkingen in hun dagelijks leven en sport, verlies van kwaliteit van leven, toename van bewegingsangst, psychische klachten en ook maken zich vaak zorgen of een toekomst zonder pijn in de knie wel mogelijk is.. Helaas onnodig. Want de oplossing is simpel en effectief. “In mijn carrière heb ik te vaak teleurgestelde en gedesillusioneerde mensen in mijn spreekkamer gehad die gefrustreerd vertelden dat ze ondanks vele maanden en soms zelfs jarenlang pijnlijke oefeningen doen bij hun fysiotherapeut nog steeds pijn in hun knie hadden. Ik voelde het als mijn missie om deze mensen te helpen bij het oplossen van hun knieklacht. En die missie heeft zich na vele jaren studeren, onderzoek en talloze behandelingen doen uiteindelijk geresulteerd in deze online methode’s voor pijn in jouw knie! Ik geloof in heldere uitleg om het inzicht in je klacht te vergroten, doelen te stellen en progressief je belastbaarheid vergroten middels wetenschappelijk bewezen oefeningen. Geen honderden verschillende oefeningen, maar slechts een paar effectieve oefeningen die je progressief verzwaard zijn de sleutel tot succes. In de online programma’s van Kniepijnvrij® krijg je de routekaart naar een Kniepijnvrij leven. Op eigen kracht. Ik vind dat iedereen met knieklachten toegang moet hebben tot de beste en meest betaalbare zorg. Daarom heb ik er alles aan gedaan om zo compleet mogelijk programma’s te maken die je letterlijk kan volgen. En dat kan je heel goed zelf als je maar weet hoe je dit moet doen. De online programma’s van Kniepijnvrij® leren jou hoe je dit op eigen kracht kan. Maar moet je dan alles alleen doen? Nee. Als je meer hulp nodig hebt ben je altijd welkom bij mij in de praktijk. Dan help ik je samen verder!"
Reactie plaatsen