Kniepijnvrij.nl - Wat is de diagnose van jouw kniepijn?
30 september 2022 

Kniepijnvrij.nl - Wat is de diagnose van jouw kniepijn?

Pijn in de knie kan zich op verschillende manieren voordoen. Je kan pijn hebben in de knie bij duursporten en sporten waarbij veel gesprongen wordt zoals volleybal en basketbal. Maar ook bij fietsen, traplopen, hurken of hardlopen kan je last hebben van je knie. Of soms heb je al pijn in je knie bij lang stil staan, lopen of zelfs in de nacht. De pijn kan zich op verschillende manieren uiten. Meestal is er sprake van een vervelende zeurende pijn aan de voorkant, binnenkant of buitenkant  van de knie. Soms is deze pijn stekend of scherp. De pijn kan ervoor zorgen dat je je sport en dagelijkse activiteiten niet meer zonder pijn kan doen of het belet je zelfs om deze activiteiten te doen. Een andere vorm van kniepijn is pijn in de knieholte. Dit kan worden veroorzaakt door een verkrampte spier. De musculus plantaris.

Pijn in de knie kan meerdere oorzaken hebben en de diagnose is soms best lastig te stellen. Zeker als je niet medisch onderlegd bent. In dit blog leg ik uit hoe je kan bepalen wat er aan de hand is met je knie. Dit gaat wel om knieklachten die geleidelijk zijn ontstaan en niet zijn veroorzaakt door een trauma (ongeluk) met je knie. Mocht dit wel het geval zijn is het slim om dit te laten checken in de praktijk van Kniepijnvrij of een praktijk van Fysioholland bij jou in de buurt om eventueel letsel van de kniebanden en meniscus uit te sluiten. 

Ik heb hieronder de 4 meest voorkomende knieklachten beschreven. Door te kijken wat overeenkomt met jouw klachten kan je bepalen wat de diagnose van jouw knieklacht is. Lees wel, dit geeft nooit 100% uitsluitsel. 


  • Pijnlocatie: buitenzijde van de knie.
  • Aard van de pijn: zeurend tot scherp. Dit neemt vaak toe bij hardlopen en kan ervoor zorgen dat je niet meer verder kan lopen door de pijn. De scherpe pijn zakt af bij wandelen of stilstaan. Maar de zeurende pijn kan lang aanhouden.
  • Provocatie: Meestal bij hardlopen, soms bij wandelen. Ook fietsen kan de pijn provoceren. Bijna nooit bij hurken of krachttraining.
  • Oorzaak: De lopersknie is echt een overbelastingsblessure. Het ontstaat vaak geleidelijk door overbelasting maar kan ook al ontstaan na 1x een te lange inspanning.
  • Risicogroep: sporters, met name hardlopers
  • Ontstaansmechanisme: Bij de lopersknie wrijft de peesplaat (tractus iliotibialis) over het botuitsteeksel van je bovenbeen aan de zijkant van de knie (laterale femur condyl). Dit gebeurd rond de 30 graden buiging in de knie. Dat is precies de hoek die je knie maakt bij hardlopen. Vandaar dat het de lopersknie heet! Dat dit gebeurt is normaal. Maar als de spanning op de peesplaat toeneemt wordt wrijving versterkt waardoor de peesplaat gaat ontsteken

Risicofactoren voor het ontstaan van de lopersknie. 

  • Te snelle opbouw in trainingsbelasting of te weinig rust
  • Te zwakke heupspieren
  • Te zwakke bovenbeen en hamstrings
  • Bekkenscheefstand door bijvoorbeeld een beenlengte verschil
  • Te strakke tractus iliotibialis.
  • Afwikkelingspatroon en stand van de voeten
  • Matige stabiliteit van de knie
  • Slecht schoeisel
  • Lopen op een schuine weg waardoor de zijkant van de knie wordt overbelast.
  • Pijnlocatie: Onder of rondom de knieschijf
  • Aard van de pijn: vaak zeurende pijn, soms stekend bij een bepaalde hoek in de knie
  • Provocatie: eigenlijk alles waarbij de knie in gebogen toestand belast wordt. De meest voorkomende provocerende bewegingen zijn: hurken, traplopen, fietsen, springen en zitten met gebogen knieën.
  • Oorzaak: Het patellofemoraal pijnsyndroom kan meerdere oorzaken hebben en het is vaak moeilijk te achterhalen waardoor het ontstaan is. Lees hiervoor meer in mijn pagina over het patellofemoraal pijnsyndroom.
  • Risicogroep: Dit wordt ook wel de meisjesknie genoemd. Dat wil zeggen dat het veel voorkomt bij jonge meisjes. Maar het komt ook veel voor bij sporters en militairen door overbelasting.
  • Ontstaansmechanismen: Ook dit is een overbelastingsblessure maar wel echt een hele lastige omdat de oorzaak soms moeilijk te achterhalen is. Op deze website ga ik hier uitgebreid op in. Klik hiervoor op deze link.


Risicofactoren voor het ontstaan van het patellofemoraal pijnsyndroom.

  • Te zwakke heupspieren
  • Te zwakke bovenbeenspieren en hamstrings
  • Verkeerde uitlijning waardoor de knie naar binnen zakt
  • Hypermobiliteit
  • Te snelle opbouw van sportbelasting
  • Zittend beroep
  • Bewegingsbeperkingen in de enkel/heup/bekken en lage rug.
  • Sensitisatie (overbeschermend zenuwstelsel)
  • Matige stabiliteit en coördinatie

pijnlocatie patellofemoraal pijnsyndroom - kniepijnvrij.nlIn het rood de locatie waar de pijn wordt ervaren bij het patellofemoraal pijnsyndroom


Heb jij last van het patellofemoraal pijnsyndroom?

>>Klik dan hier en bekijk dan snel wat de Kniepijnvrij Methode voor jou kan betekenen!

  • Pijnlocatie: Heel duidelijk gelokaliseerd aan de onderkant van de knieschijf en op de kniepees. Deze klacht is soms moeilijk te onderscheiden van het patellofemoraal pijnsyndroom. Het verschil is dat bij het patellofemoraal pijnsyndroom de pijn bij belasten meer wordt terwijl bij de jumpers knee de pijn door belasten afneemt omdat de pees opwarmt. Alleen bij verder gevorderde klachten blijft de pijn ook tijdens inspanning.
  • Aard van de pijn: Vaak zeurende pijn, en soms stekend bij verder door de knieën zakken. Het kan bij opstarten of ontwaken ook stijf aanvoelen. Het hangt ook van het stadium af. Er zijn 4 stadia te onderscheiden. Dit zijn de zogenoemde stadia van Blazina: 
  1. Pijn/stijfheid in de knie na de inspanning.
  2. Pijn in de knie die ook aanwezig is bij de warming-up.
  3. Pijn in de knie tijdens de gehele inspanning.
  4. Pijn in de knie die ook nog aanwezig is de dag na de inspanning en bij de dagelijkse activiteiten.

In stadia 1 en 2 is er geen pijn of gaat de pijn weg als je verder  opwarmt. In stadia 3 en 4 gaat de pijn niet meer weg en blijft zelfs lange tijd (soms zelfs maanden) nog aanwezig. Over het algemeen kan gezegd worden dat hoe hoger je scoort hoe langer het duurt voordat je weer hersteld bent van de pijn in je knie. 

  • Provocatie: De pijn wordt ervaren bij sporten met veel sprongbelasting zoals volleybal, basketbal maar ook bij een sport als rugby komt deze blessure veel voor. Maar de blessure kan ook voorkomen bij duursporten zoals hardlopen en fietsen.
  • Oorzaak: De jumpers knee is een overbelastingsblessure. Meestal ontstaat de blessure als er ineens te veel of te intensief wordt gesport. Een andere reden is dat de rust tussen de trainingen te kort is. Peesweefsel heeft een trage hersteltijd en kan gaan ontsteken als je de pees te weinig rust geeft. 

Risicofactoren voor het ontstaan van de jumpers knee:

  • Spierstijfheid en spierzwakte van de bovenbeenspieren en hamstrings.
  • Verminderde romp- en bekkenstabiliteit. Hoewel het een knieprobleem betreft speelt de hele onderste keten stabiliteit (stabiliteit van romp tot voeten) mee. Indien dit onvoldoende is, is de kans op een overbelastingsblessure groter.
  • Statiekafwijkingen. Statiekafwijkingen zoals platvoeten of holvoeten, beenlengteverschil, X- of O-benen, kunnen een rol spelen bij het ontstaan of onderhouden van klachten van de kniepees.
  • Risicogroep: Sporters van alle leeftijden, en dan met name sporters die een sport beoefenen waarbij veel gesprongen wordt of waarbij er veel duurbelasting is

 

pijnlocatie jumpers knee - kniepijnvrij.nlIn het rood de locatie van de pijn van bij de springensknie.


Heb jij last van een jumpers knee? Kijk dan snel wat de Kniepijnvrij Methode voor jou kan betekenen!



  • Pijnlocatie: Heel duidelijk gelokaliseerd diep in de knieholte. Omdat de verkrampte spier ook een kapselspanner is kan de pijn ook gevoeld worden aan de voorzijde van de knie omdat daar het kapsel het meest strak zit. Zo kan het zijn dat je last krijgt van klachten wat past bij een jumpersknee of het patellofemoraal pijnsyndroom maar dat dit komt door een verkrampte plantaris spier. 
  • Aard van de pijn:  De typerende pijnklachten zijn gelokaliseerd in de knieholte, waarbij een constant drukkend gevoel en stekende pijn bij belasten wordt ervaren. Verder spreken patiënten van een strak gevoel rondom de knie. Er kan variatie in klachtenbeeld bestaan, maar in de basis is er een zeurende pijn of een strak gevoel rondom de knie. 
  • Provocatie: Provocerende momenten zijn hurken, op de knieën zitten, traplopen, een helling aflopen en met weerstand fietsen. Kenmerkend is het langdurige beloop van klachten en de therapieresistentie tegen relatieve of totale rust.
  • Oorzaak: Klachten worden dikwijls voorafgegaan door een trauma of overbelasting van de knie of de enkel. Ook bij (chronische) instabiliteit van het kniegewricht, een instabiele dynamische beweegketen of als gevolg van een knie operatie kan de m. plantaris als kapselspanner verkrampen. Knieholtepijn kan ook worden veroorzaakt door verhoogde of gewijzigde trainingsbelasting of optreden bij verandering van looptechniek. Rennen, springen en excentrische belasting zijn provocerend. Wielrennen provoceert klachten als gevolg van geforceerd ‘doorhalen’ of verkeerd afgestelde plaatjes onder de fietsschoen. 

Risicofactoren voor het ontstaan van de plantaris hypertonie:

  • Zwakte van de hamstrings
  • Stijfheid van de hamstrings
  • Verminderde stabiliteit vanuit de enkels/ knie en heup
  • Specifieke overbelasting zoals te snelle trainingsopbouw of fietsen op een niet goed afgestelde (race)fiets
  • Een trauma of een operatie. 


Heb jij last van pijn in de knieholte en wil je hier graag een oplossing voor? 

>>Kijk dan wat het online programma voor knieholtepijn voor jou kan betekenen!

Is het voor jou nog niet helemaal duidelijk wat de diagnose is van jouw knieklacht?

Doe dan de kniepijnvrij test en krijg gelijk gratis een aantal oefeningen en waardevolle tips die jou al direct kunnen helpen om weer kniepijnvrij te worden

>>Doe hier de gratis kniepijnvrij test

Over de schrijver
Kniepijn is een hardnekkige en vervelende klacht. Veel van mijn patiënten lopen al jaren met deze klacht rond als ze bij mij aankloppen. Mensen die last hebben van pijn in de knie ervaren forse beperkingen in hun dagelijks leven en sport, verlies van kwaliteit van leven, toename van bewegingsangst, psychische klachten en ook maken zich vaak zorgen of een toekomst zonder pijn in de knie wel mogelijk is.. Helaas onnodig. Want de oplossing is simpel en effectief. “In mijn carrière heb ik te vaak teleurgestelde en gedesillusioneerde mensen in mijn spreekkamer gehad die gefrustreerd vertelden dat ze ondanks vele maanden en soms zelfs jarenlang pijnlijke oefeningen doen bij hun fysiotherapeut nog steeds pijn in hun knie hadden. Ik voelde het als mijn missie om deze mensen te helpen bij het oplossen van hun knieklacht. En die missie heeft zich na vele jaren studeren, onderzoek en talloze behandelingen doen uiteindelijk geresulteerd in deze online methode’s voor pijn in jouw knie! Ik geloof in heldere uitleg om het inzicht in je klacht te vergroten, doelen te stellen en progressief je belastbaarheid vergroten middels wetenschappelijk bewezen oefeningen. Geen honderden verschillende oefeningen, maar slechts een paar effectieve oefeningen die je progressief verzwaard zijn de sleutel tot succes. In de online programma’s van Kniepijnvrij® krijg je de routekaart naar een Kniepijnvrij leven. Op eigen kracht. Ik vind dat iedereen met knieklachten toegang moet hebben tot de beste en meest betaalbare zorg. Daarom heb ik er alles aan gedaan om zo compleet mogelijk programma’s te maken die je letterlijk kan volgen. En dat kan je heel goed zelf als je maar weet hoe je dit moet doen. De online programma’s van Kniepijnvrij® leren jou hoe je dit op eigen kracht kan. Maar moet je dan alles alleen doen? Nee. Als je meer hulp nodig hebt ben je altijd welkom bij mij in de praktijk. Dan help ik je samen verder!"
Reactie plaatsen