Train de heupspieren bij het patellofemoraal pijnsyndroom
24 oktober 2022 

Train de heupspieren bij het patellofemoraal pijnsyndroom

Als er (in het begin) iets getraind moet worden bij knieschijfpijn oftewel het patellofemoraal pijnsyndroom dan zijn het wel de heupspieren! Heupspieren en dan met name de heupspieren die het been uitlijnen en stabiliseren zijn de belangrijkste. Een goede uitlijning voorkomt piekbelasting op de knieschijf. Ik noem de heupspieren dan ook wel de hulptroepen van de knie. Oefeningen als squats versterken met name de grote bilspieren en zorgen voor een betere spronghoogte terwijl een hipthruster meer zorgt voor snellere horizontale verplaatsing. Deze laatste is ook minder belastend voor de knie. Gezien ik geen of maar minimale knieprovocatie wil in mijn revalidatie kies ik vaak voor deze oefening. Meestal met een miniband om de bovenbenen om juist ook de heupexorotatoren (spieren die ervoor zorgen dat je knie niet naar binnen zakt) te trainen.

Deze laatste spieren zijn belangrijk onderdeel vd hiplock. Deze hiplock is belangrijk om je heup te stabiliseren. Dat voorkomt dat je knie naar binnen zakt bij bijv hardlopen en traplopen. Het is dus belangrijk deze goed te trainen in open en gesloten keten. Als het gaat om return to sport is het belangrijk dat deze spieren sterk genoeg zijn. Om verantwoord te kunnen wenden en keren is het nodig dat deze spieren 40-60% van je lichaamsgewicht kunnen weerstaan! Ik zie vaak dat deze spieren niet goed ontwikkelt zijn. Veel patiënten komen maar tot 10-20%! 

Bij het trainen van de heupspieren zal er gekeken moeten worden wat de oorzaak is van de kneeing in (het naar binnen zakken van de knie). Dit kan zijn dat er dus een zwakte is van de maximale kracht van de heupabductoren en/of de heupexorotatoren. Ook het uithoudingsvermogen kan verminderd zijn. Tevens speelt de neuromusculaire controle een rol (de stabiliteit). Door hardlopers met kniepijn op een band voor de spiegel te laten hardlopen wordt deze neuromusculaire controle bijvoorbeeld al getraind en verbeterd. Dit zal per patiënt verschillen en per patiënt zal er dus gekeken moeten worden welke oefeningen ervoor zorgen dat de spieren rondom de heup en knie optimaal getraind worden zonder pijnprovocatie.

De andere reden dat ik altijd eerst start met het trainen van de heupspieren is dat dit in de regel geen provocatie geeft op de knie. Dit geeft ook vertrouwen aan de patiënt en dat is van essentieel belang. (Lees mijn blog over “kniepijn komt vanuit het brein” maar eens) Pijnprovocatie houdt vaak het pijnpatroon in stand en dat werkt niet bij deze chronische klacht. Het trainen van de heupspieren draagt bij aan het creëren van de juiste voorwaarden voor het weer goed kunnen belasten vd knie. Andere voorwaarden zijn oa de mobiliteit vd rug, de spanning van de quadriceps, inzicht hebben in het pijnmechanisme, de mobiliteit van de knieschijf,  critical loading en de mechanische uitlijning. In mijn volgende blog ga ik in op de mechanische voorwaarden voor een goede pijnvrije kniefunctie.

Bij de succesvolle kniepijnvrijmethode pak je voor jou de belangrijkste factor aan om weer te herstellen van de pijn in jouw knie. Door te beginnen met het creëren van de juiste voorwaarden voorkom je dat je in een (pijnlijke) vicieuze cirkel blijft trainen en je bij de 60% van de mensen komt die na 1 jaar nog steeds niet hersteld is…


Over de schrijver
Kniepijn is een hardnekkige en vervelende klacht. Veel van mijn patiënten lopen al jaren met deze klacht rond als ze bij mij aankloppen. Mensen die last hebben van pijn in de knie ervaren forse beperkingen in hun dagelijks leven en sport, verlies van kwaliteit van leven, toename van bewegingsangst, psychische klachten en ook maken zich vaak zorgen of een toekomst zonder pijn in de knie wel mogelijk is.. Helaas onnodig. Want de oplossing is simpel en effectief. “In mijn carrière heb ik te vaak teleurgestelde en gedesillusioneerde mensen in mijn spreekkamer gehad die gefrustreerd vertelden dat ze ondanks vele maanden en soms zelfs jarenlang pijnlijke oefeningen doen bij hun fysiotherapeut nog steeds pijn in hun knie hadden. Ik voelde het als mijn missie om deze mensen te helpen bij het oplossen van hun knieklacht. En die missie heeft zich na vele jaren studeren, onderzoek en talloze behandelingen doen uiteindelijk geresulteerd in deze online methode’s voor pijn in jouw knie! Ik geloof in heldere uitleg om het inzicht in je klacht te vergroten, doelen te stellen en progressief je belastbaarheid vergroten middels wetenschappelijk bewezen oefeningen. Geen honderden verschillende oefeningen, maar slechts een paar effectieve oefeningen die je progressief verzwaard zijn de sleutel tot succes. In de online programma’s van Kniepijnvrij® krijg je de routekaart naar een Kniepijnvrij leven. Op eigen kracht. Ik vind dat iedereen met knieklachten toegang moet hebben tot de beste en meest betaalbare zorg. Daarom heb ik er alles aan gedaan om zo compleet mogelijk programma’s te maken die je letterlijk kan volgen. En dat kan je heel goed zelf als je maar weet hoe je dit moet doen. De online programma’s van Kniepijnvrij® leren jou hoe je dit op eigen kracht kan. Maar moet je dan alles alleen doen? Nee. Als je meer hulp nodig hebt ben je altijd welkom bij mij in de praktijk. Dan help ik je samen verder!"
Reactie plaatsen